קורס צלילה בסיסי

מבוא

קורס צלילה בסיסי (ידוע גם בשם כוכב אחד או מים פתוחים) הוא הקורס הבסיסי ביותר, במהלך הקורס תתרגלו לעולם החדש של הצלילה.
הקורס מורכב משני חלקים, תיאורטי ומעשי, את השיעורים התיאורטיים תעברו בכיתת לימוד. בשיעורים המעשיים תלבשו חליפה, תחגרו את ציוד הצלילה ותלכו להתאמן בבריכה ובים.
הקורס מועבר בצורה הדרגתית, כך שביום הראשון של הקורס תלמדו חוקי צלילה בסיסיים ביותר, וגם השיעור המעשי יתקיים בעומק עמידה בלבד ויכלול תרגילים בסיסיים בלבד.
מיום ליום תתרגלו לציוד ולים, תשלטו בשחיה בעזרת הסנפירים ובאיזון הגוף במים, עם הזמן תראו שקשה להבדיל בין צלילה בעומק של שני מטרים לצלילה בעומק של עשרים מטרים.
בסיום הקורס תקבלו תעודה בינלאומית, שתאפשר לכם לצלול עד לעומק של עשרים מטר עם בן זוג (בדרגת שני כוכבים ומעלה) בארץ ובעולם (צריך גם ביטוח צלילה בתוקף)
מספר החניכים המרבי שמדריך יכול לקחת למים הוא שישה, מספר שמאפשר למדריך לתת תשומת לב לכל חניך.
קורס צלילה בסיסי ניתן להתחיל בגיל 12.

מתכונת הקורס

מתכונת הקורס שלהלן נהוגה (בווראיציות שונות) בכמה מבתי ספר לצלילה באילת.
המתכונת שלהלן מפרטת את רוב התרגילים שתבצעו בים אך לא את כולם.

יום ראשון

בשיעור הראשון תכירו את המדריך ושאר החניכים, תבינו את מבנה הקורס, תצאו לטיול במועדון כדי לדעת את מיקומם של של דלפק הציוד, תחנת מילוי האוויר, בריכת שטיפת הציוד, כיתות הלימוד השונות ואפילו המזנון.
לאחר מכן תחזרו לכיתה כדי ללמוד על ציוד הצלילה, תגשו לדלפק ותקבלו את ציוד הצלילה שילווה אותכם במהלך הקורס. קצת הסברים על הסביבה החדשה וכללי התנהגות בסיסיים במים, ואתם מוכנים לצלילה הראשונה של הקורס.
עולים על חליפות, נעלי צלילה ונכנסים לתדריך לפני צלילה. המדריך יסביר את מהלך הצלילה במי ם, את כללי ההתנהגות הרלבנטים לצלילה, את חוקי הבטיחות והסימנים שבהם תשתמשו במים. מתחלקים לזוגות (אין לצלול בלי בן זוג) ועוזרים זה לזה עם הציוד, בדיקת בן זוג ואתם כבר בדרך למים.
במים תעצרו כשהמים בגובה החזה, איזה כיף, כבר לא מרגישים את המשקל של המיכל על הגב. מחזיקים את בן הזוג ולובשים את הסנפירים, מחזיקים את השיער לאחור בזמן חבישת המסיכה, ווסת לפה, הוראות אחרונות של המדריך ואתם מוציאים את האוויר מהמאזן ושוקעים במים.
צלילה הראשונה כמעט כולה סטטית ונעשית בעומק עמידה, אחרי שכולם מתרגלים לנשימה מהווסת ולישיבה על הברכיים, המדריך מדגים תרגילים שונים ואתם מבצעים אחריו, כל אחד בתורו, את התרגיל.
בסיום צלילה ראשונה מוצלחת תהיו מסוגלים, להוציא את הווסת מהפה ולהחזירו, למצוא ווסת שנשמט מהפה ולהחזירו, להחדיר מים למסיכה ולהוציא אותם. לסיום השיעור תבצעו את התרגיל המשולב, הורדת המסיכה מהפנים וענידתה על פרק היד, הוצאת הווסת מהפה ועזיבתו, מציאת הווסת והחזרתו לפה, חבישת המסיכה וריקונה ממים.
במקרה ונותר קצת זמן ואתם עדיין לא קופאים מקור (צלילה סטטית כבר אמרנו), תצאו לסיבוב קטן, זה המקום להתחיל להבין שאיזון במים לא נעשה דרך המאזן בלבד, ולתנוחת הגוף שלנו ולריאות יש תפקיד משמעותי באיזון.
יוצאים מהמים ומקבלים הצעות לשיפור מהמדריך, לומדים איך מאחסנים את הציוד וטסים למקלחת, היום הראשון הוא עמוס, אבל נגמר כרגע עם טעם של עוד, אם כך אתם נראים אחרי ארבעים וחמש דקות במים, מה תוכלו לעשות בסיום היום החמישי?

יום שני

המדריך בקש שתהיו מוכנים לצלילה בתשע בבוקר, מזל שגל הקשיבה אתמול והזכירה לכולם איך מחברים את מיכל הצלילה למאזן, ואת הווסת לשניהם. איך לובשים חליפה במקלחת חמה כולכם כבר זוכרים.
תדריך לפני צלילה, בדיקת בן זוג, עוברים אצל המדריך שמוודא שהכל תקין ולמים
ביום השני מבצעים שתי צלילות בהן לומדים להנשים חבר בעזרת הווסת הרזרבי, ומתחילים לרכוש שליטה באיזון, עולים ויורדים, עולים ויורדים, נשכבים על הקרקעית ומנסים לעלות ולרדת באמצעות נשימה בלבד.
נסים לראשונה את הלוטוס, תרגיל שבו אתם אמורים לרחף במים בתנוחת הלוטוס (או בישיבה עם רגליים מכופפות וידיים מתחת לברכיים), ללא היכולת להזיז את הגפיים, אתם מתקשים לשמור על איזון ומוצאים את עצמכם עולים ויורדים, אולם לשמחתכם הרבה אחרי כמה נסיונות, אתם מצליחים לאזן את עצמכם מרחפים במים בעומק קבוע.
אחרי שתי צלילות, עם הפסקה קלה ביניהן (להחלפת כוחות ומילוי מיכלים), חוזרים לכיתת הלימוד, לומדים על ההבדלים בין הסביבה המוכרת לנו לסביבה החדשה, לחצים, מערכת הנשימה, כללי ההתנהגות במים, רוב הנושאים מעניינים ומתקשרים למה שעשיתם במים

יום שלישי

עכשיו כבר לא צריך את גל, המאזן הווסת והמיכל מתחברים בקלות ותוך חמש דקות כולנו מחכים לתדרוך המדריך.
במים כבר תגיעו לשמונה מטר עומק, ההרגשה זהה אולם הפעם אנחנו מבינים את תפקיד המאזן, מנסים מתרגלים לרעיון המוזר שצריך למלא את המאזן בזמן שמעמיקים, ולרוקן אותו בזמן שעוליםת בדיוק ההפך מה שחשבנו.
מרגישים יותר בטוחים במים, זה הזמן למשחקים גלגולים קדימה ואחורה, גלגולים לצדדים, עמידת ראש. הרגשת חוסר המשקל, הריחוף המדהים במים. תרגולים של הורדת מסיכה ומציאת ווסת אבל מעבר להכל, איזון במים. לבסוף הסרת חגורת משקולות וחבישתה מתחת למים.
אחרי שתי צלילות תעלו חזרה למועדון, רענון וארוחה ולומדים מה יכול לקרות כשלא שומרים על כללי ההתנהגות הבסיסיים, כאן תלמדו מה הסימנים, איך לטפל ויותר חשוב איך למנוע תאונות צלילה.
לאחר שיעור זה תשקעו בהבנת טבלאות הצלילה ותדעו איך להשתמש בהן לצורך חישוב זמן הצלילה המירבי בכל עומק.

יום רביעי

דגים במים, ככה אתם מרגישים, השליטה באיזון ובשחיה טובה ואתם מנצלים את זה לצלילה לעומק של שנים עשר מטר, מתרגלים שוב עליות וירידות, מביימים תקלות ומטפלים בהן, עולים ויורדים עם מסיכה ובלעדיה, עם ווסת בפה או מונשמים.
לסיום הצלילות המדריך מכנס אותכם בעומק עמידה, עכשיו המטרה שלו היא לגרום לכם לצאת מהמים ושלכם להשאר מתחת למים, המדריך לא יבחול בשום תרגיל מלוכלך, אתם מוצאים את עצמכם בלי מסיכות, משקולות וסנפירים. ווסתים יוצאים מפיכם ומיכליכם נסגרים, אבל כבר אי אפשר עליכם, אם צריך – אתם שולפים בעצמכם את הווסת הרזרבי של בן הזוג או המדריך, העיקר לשמור על הראש מתחת למים ולנסות להסתדר.
אחוזי התלהבות מיכולתכם אתם יוצאים מהצלילה, המדריך מנצל זאת כדי לסיים את שאר החומר התיאורטי ולהפתיע אותכם עם המבחן ("מה עכשיו?") למזלכם המבחן קל (או שהמדריך לימד טוב), אתם לא מתקשים לענות על המבחן האמריקאי ולחשב קצת זמני צלילה.
תוך עשר דקות כבר יש תוצאות, כולכם עברתם, המדריך עובר אחד אחד ומראה לו את הטעויות שלו מהמבחן, יש! נגמרו שיעורי התיאוריה, מעכשיו נשאר רק לכייף.

יום חמישי

מתחילים בצלילת עומק, עשרים מטר, מדהים, אין שום הבדל, קצת פחות אור, האוויר נגמר קצת יותר מהר, משתדלים לזכור להציץ מדי פעם בשעונים של הלחץ, העומק והזמן.
תוך רבע שעה אתם כבר בדרך למעלה, חנית בטיחות, טיול בין האלמוגים ואתם בחו ץ. לצלילה האחרונה כדאי לקחת מצלמה חד פעמית, אחרי תרגול של ירידה וריחופים בעומקים שונים, חוזרים למים הרדודים לצלילת כיף.
מי שלא ממשיך לקורס צלילה מתקדם, ממלא טפסים, מקבל תעודה ונפרד משאר החניכים, המדריכים וצוות המועדון עד לפעם הבאה.